Tyvärr nästa kvällen blev det samma sak igen - mitt i surfningen hände det igen, sidorna kunde inte laddas, Skype avbröt direkt, internettelefoni funkade i några minuter och sedan var det slut... Jag ringde då teknisk support på Tre.se och fick veta att man skulle:
- starta om datorn
- starta om routern (ibland kallar de detta modemet)
- plocka bort och sätta igen kablarna
Således inget nytt och förstås inget som hjälpte och då fick jag ett förslag att använda webläsaren och logga mig in på routern via http://routerlogin.net/. Det gjorde jag och såg att det fanns en sida där det stog:
Signal: 58%
Status: ansluten
Läge: 3G+
Signalen var bra, läget som det brukar vara och routern var ansluten - under samtalet med den tekniska supporten hände det inget särskilt och de sa att det vore bra att ha en telefon bredvid routern för att se hur telefonen fungerar (om den tappar signalen när routern startar om).
Så jag kollade det under några följande dagar och märkte att ibland försvann allt och modemet blev "initierat", SIM-kortet var "sökt", status fältet signalerade "ansluter" - detta hände när lamporna släckte och routern gjorde sin "mjuk restart"... Mobiltelefonen visade förstås inga konstigheter med signalen. Så gick det ungefär en vecka för att testa allt och samla litet uppgifter för nästa kontakt med den tekniska supporten på Tre.se. Då kom de med ett förslag som i alla fall lät mycket bra - ska berätta om detta imorgon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar