lördag 19 januari 2013

Bredbandskollen - hastighet på bredbandet

Louise frågade mig också hur snabbt var mitt bredband. Detta har jag faktiskt inte kollat så mycket tidigare - jag ville ju att bredbandet skulle överhuvudtaget fungera och problemet låg inte i maximum hastigheten utan i minimum hastigheten. Men de få gångerna jag kollat var det 3,5-5,5 Mb/s som max.

Nu 2 senaste kvällarna kollade jag ofta - det var inte särskilt imponerande. På http://bredbandskollen.se/ var oftast 4-6 Mb/s men siffrorna var ganska hoppande upp och ner. Vid kanske tillfällen hade jag runt 10 Mb/s men oftast under 5 Mb/s. Vissa stunder gick det inte att öppna http://bredbandskollen.se/ - det var på grund av grundproblemet med routern.

Således - vi betalar för cirka 8 Mb/s men får aldrig jämnt sådan hastighet, oftast är den halverad. Det låter som i stället för att ha bara 1 problem (med dåligt fungerande bredband på grund av routern har vi även dåligt fungerande bredband på grund av att den lovade hastigheten når man bara sporadiskt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar