onsdag 23 januari 2013

Routern skickad TREdje gången

Routern skickade jag idag - hade ingen tid för detta igår. Jag kollade även på felbeskrivningen som Louise skapade åt mig:

FELBESKRIVNING
Routern kopplar ifrån eller blir väldigt långsamt, det är mycket viktigt att ni gör en
långtidsbesiktning av routern när ni testar den. Vi har gjort korstest och uteslutit
täckning för 3:e gången. Det kan ta x-antal timmar innan den lägger av. Så därmed
krävs en långtidsbesiktning.


Det är ju bara skoj - denna gången är det långtidsbesiktning, tidigare var det troligen starta om och skicka tillbaka, eller?

2 kommentarer:

  1. Det är förjävligt! Jag som läsare får ångest och ont i huvudet när jag läser det du skrev så jag förstår precis att det är så jobbigt.

    Tekniskt sett så verkar det vara ett av två:
    1-Mycket otur med hårdvaran. Ny router och nytt modem funkar dåligt. Problemet löses genom att du får den efterlängtade nya routern.
    2-Något i systemet gör att all bredbandstrafik som kommer till masten i närheten av din bostad får lämna företräde till rösttrafik och datatrafik som kommer från mobiler. Problemet löses genom att en tekniker på 3 ser till att ditt bredbandsabonnemang prioriteras i nätet (en sån lösning får vi glömma då det är lite omöjligt att få). Eller genom att häva avtalet.

    Det är så märkligt. Hur stor är chansen att både routern och modemet funkar så uselt?

    Du skrev aldrig hur resultatet blev när du använde kontant-modemet med det medföljande sim-kortet (det är en fri veckosurf som ingår så du förlorar inget på det).

    Du skrev att det funkar nästan felfritt när du sätter sim-kortet i Gio och delar internet. Vilka är de små felen som uppstår?

    Mänskligt sett

    Du ska absolut inte behöva betala något för ditt internetabonnemang förrän det börjar fungera på ett tillfredsställande vis. Du ska naturligtvis få häva avtalet i samband med att du lämnar tillbaka hårdvaran om problemet kvarstår efter att du har fått en ny router. Men det är så att 3 har rätt -enligt avtalet du skrev på- att avhjälpa problemet tre gånger innan du kan få en helt ny router.

    Du borde få routern tillbaka nästa vecka. Testa den, funkar den så ska du få kompensation för hela perioden då skiten inte fungerade. Funkar den fortfarande inte då ska du reklamera skiten genom att skriva till KundO.

    Lycka till //En mycket insatt kund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för att du ägnat din tid och skrivit denna kommentar - jag skulle hoppas att kundservice på Tre hade så strukturerad övebrlick angående problemet. Tyvärr pratar man bara med okunniga personal och ingen känns som en sakkuning.

      Du frågar om Gio och om lånemodemet - Gio fungerar mycket bättre men av och till bryter det ocskå och då måste jag starta om USB delning igen. Det händer mera sällan men ändå. Jag har till och med testat med HTC Desire HD men den bryter mycket oftare (det var under ett par kvällar så jag skrev inget om det).

      I alla fall lånemodemet (Huawei) kollade jag också med det simkortet jag fått som kontant tjänst - ingen skillnad jämfört med BredbandMax simkort...

      Men det som oroar mig oavsätt hela historan med NetGear problemet och den LÅGA hastigheten på bredbandet det är att jag inte får den UTLOVADE HÖGA hastigheten på 8 Mb/s. Just nu när jag skriver denna kommentar får jag 0,86 Mb/s enligt bredbandskollen.

      Så hur än de åtgärdar problem med routern blir det troligen i alla fall kvarvarande fråga om vilken kvalité på bredbandet det är.

      Radera