onsdag 30 januari 2013

Routern har blivit utbytt

Yes! Jag har idag fått paket från företaget Regenersis Nordic AB som är ansvarigt för garantireparationer och nu har jag fått en ny router. Det är samma modell det vill säga NetGear MBR1310 och jag har redan satt in det gamla SIM kortet och ska kolla litet hur det fungerar med internet.

Snabb test på bredbandskollen.se visar bra resultat:


Nu är det bara vänta och testa. Om det var routerns fel så har jag förlorat 4 månader av bredbandet, massa tid och nerver... Om det blir som tidigare så ingen tvekan - jag ska göra en reklamation.

* * *

Två timmar senare är det inte så roligt längre (bytet till kanal 5 påverkar det inte):


2 kommentarer:

  1. Jag är glad att du har fått ditt ärende löst. Då innebär det att du har haft mycket otur med både lånemodemet och den gamla routern.

    Ditt abonnemang 3Bredband Max har stöd för både 3G och 4G. Men din router stödjer endast 3G. Jag har kikat på täckningskartan där du bor och såg att du inte har någon 4G-täckning. 3G-täckningen som finns där du bor är upp till 16 Mbit per sekund. Att du får mellan 3 och 11 Mbit per sekund är inget fel eftersom din rotuern är uppkopplad mot masten trådlöst och då kan allt påverka hastigheten (vädret, antal användare som är uppkopplade för tillfället och olika störningar). Den lägsta godkända hastigheten när det gäller Turob-3G är 1 Mbit per sekund. Om du skulle ha haft en hårdvara med stöd för 4G och befunnit dig i ett område med 4G (LTE) så är hastigheten upp till 64 Mbit per sekund och lägsta godkända hastigheten är 8 Mbit per sekund.

    Det vill säga att så länge du får minst 1 Mbit per sekund så är det en godkänd hastighet enligt operatören.

    Mvh //En mycket insatt kund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för en bra beskrivning och sammanfattning. Det var faktiskt det jag funderat över - hur mycket nedåt kan hastigheten gå. De få timmarna jag testat sedan igår kväll var det som minst ca 2 Mb/s så det är bara att vänta och se hur det blir i framtiden.

      Radera