måndag 4 februari 2013

En till jobbig kväll


Nu på kvällen kl 20-22 har det blivit jobbigt igen. Hastigheten varierar så mycket att det blir svårt att använda internet. Jag har försökt att använda bredbandskollen.se för att se vilka hastigheter får jag på olika enheter och var någonstans ligger problemet. Jag har min dator (ansluten med en kabel till routern), Nexus (WiFi via routern), HTC One X (både WiFi och 3G).

När det blir låg hastighet ser jag det på datorn - då kan bredbandskollen.se inte laddas in överhuvudtaget. Nexus och HOX visar dåliga mätningar som till exempel 0,002-0,01 Mb/s för nedladdning (via WiFi). HOX visar dock bra hastighet via sitt eget SIM kort och 3G (upp till 10 Mb/s).

Jag kopplar bort kabelanslutningen mellan datorn och routern för att se om det inte datorns fel, men det ändrar ingenting - några minuter brukar det ta innan man ser stigande nedladdningshastighet... Sedan när jag ser att både Nexus och HOX visar bra hastighet kan jag koppla in datorns kabel igen i routern och då fungerar det som det ska (tills nästa gång om ungefär en kvart!)

Det som är något kontsigt är att uppladdningshastigheten verkar vara bra upp till 2 Mb/s även vid de tillfällen då nedladdningen fungerar inte alls bra... Vad kan det vara???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar