onsdag 27 februari 2013

Vilket bredband ska man välja?

Jag har börjat fundera vilken leverantör för bredbandet ska man välja. Jag ville förstås återgå till det som var pålitligt och med bra kundsupport - bredbandsbolaget.se och deras tjänst via telejack. Jag ringde de men det visade sig att de inte längre kan leverera stationärt bredband till min adress eftersom deras avtal med Telia att använda däras nätverk gäller inte sedan slutet på 2012.

Så det var de olika möjligheterna jag kollat:

BREDBANDSBOLAGET
4G mobilt bredband
- en bra router ingår
- ingen bindningstid
- normal hastighet 10-50 Mb/s
- max hastighet 80 Mb/s
- max användning 85 GB per månad
- min hastighet om man överstiger 85 GB blir 3 Gb/s
- pris 369 kr/månad

TELIA
Bredband 8 via telejack
- någon router ingår
- ingen bindningstid
- hastighet ca 6-8 Mb/s
- ingen max användning per månad
- pris 309 kr per månad (men om man inte köper deras telefoni samtidigt blir det extra avgift ca 80 kr per månad)

4G mobilt bredband Stor
- någon router ingår
- ingen bindningstid
- hastighet upp till 100 Mb/s
- max användning 20 GB per månad
- pris 299 kr per månad

TELENOR
4G mobilt bredband Stor
- en bra router ingår (man får den om man tecknar avtal för 24 mån)
- bindningstid 24 mån
- normal hastighet 10-50 Mb/s
- max hastighet 80 Mb/s
- max användning 200 GB per månad
- min hastighet om man överstiger 200 GB blir 3 Gb/s
- pris 349 kr/månad (om man binder avtalet 24 månader blir 3 första månaderna gratis, ingen avgift för instalation eller leverans)

För alla lösningarna har man 14 dagars så kallad teknisk garanti det vill säga rätt att lämna tillbaka utrustning om det skulle bli något problem. Jag har bestämt mig för att testa Telenors förslag - 2 veckor bör räcka för att se hur bredbandet fungerar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar